""

2011.03.08 - 2011.04.03

Störande av allmän åsikt

Röda Sten Konsthall är stolta att presentera Störande av allmän åsikt: Konst, kultur och handling - en möjlig bild av Iran

»Störande av allmän åsikt« är en grupputställning med ett brett urval av bidrag, där publiken möter flera olika uttrycksformer, såsom teckning, måleri, performance, teater, film, video, fotografi, poesi och mer. Röda Stens utställningsrum Katedralen utmärks denna gång av en Panoptikon(fängelse)-liknande förhöjd konstruktion som fungerar som en väg för besökarna. Genom att "tvingas" använda den förhöjda gångvägen som den enda in-och utvägen till utställningen, upplever publiken utställningen ur en ovanlig synvinkel, och blir samtidigt en del av en fortlöpande rollförskjutning – besökaren blir på en gång iakttagaren som tittar ner, och i nästa stund den iakttagna när hon/han betraktar de verk som visas i utställningen.

I den stora fotoinstallationen Tehran’s Self-Portraits (Teherans självporträtt) av Mehraneh Atashi kan besökaren utforska konstnärens erfarenheter av att leva i en stad som är under strid förändring. Under de senaste 30 åren har Teherans befolkning ökat från 5 till 15 miljoner, och genom processen att expandera och bygga nytt skiftar stadens kulturella identitet. Som en reaktion emot detta har Atashi försökt göra det möjligt för staden att skapa ett porträtt av sig själv, i förändring. För att göra detta försökte hon se igenom sin Holgakamera som om hon var en staty, en del av stadens struktur, och dubbelexponerade porträtten med reflexer från skyltfönster, historiska platser eller folksamlingar i vad som skulle kunna vara en början på en demonstration. 

Mittemot Atashis verk finns Elika Hedayats väggmålning, gjord speciellt för utställningen på Röda Sten. Verket består av en fri tolkning och ett fantasifullt universum av sociala och mänskliga relationer och frågan om identitet. Liksom hennes långa teckningsserie är väggmålningen en reflektion på sociala och politiska händelser efter det iranska presidentvalet i juni 2009. 

Konstnären Amir Mobed återuppför sin performance "Come Caress Me", som ursprungligen iscensattes i Teheran, och utannonserades som en performance av Chris Burden, konstnären till vem Mobed hänvisar till vad gäller performancens innehåll. Men trots referesen till Burdens performance "Shoot" är Mobed performance mycket annorlunda. När besökarna anländer välkomnas de att ta upp och använda ett luftgevär som pekar på en måltavla: en silhuett klädd i vita trikåer, och med en rektangulär mask över huvudet. 

Konstnären utsätter sig för ett oerhört våld, och där viljan till våld är så stark att den nästan blir sexuellt betonad. Amir Mobeds performance reflekterar över spridningen av våldet i vår samtida kultur och vår omedvetenhet eller ökade likgiltighet inför detta. 

»Störande av allmän åsikt« presenterar ett stort utbud av historiska och samtida verk. Även om dess huvudsakliga fokus är konstscenen så sträcker sig utställningen även över andra områden, såsom poesi, dokumentärfilm, teater och sociala och politiska rörelser. Barbad Golshiri, utställningens curator, säger: "Iran har en av dagens mest blomstrande, men kontroversiella konstscener, då den legat till grund för en exotiserande syn på hur konsten därifrån skall se ut. Detta har ofta lett till både ideologiska och allmängiltiga uppfattningar om landet och dess mångbottnade problematik: historia och kulturarv, dagens situation och dess övergångsperioder, kaos, exil och motstånd, jämlikhets- och jämställdhetsrörelser samt konstens roll.

Genom de medverkandes bidrag utmanar utställningen »Störande av allmän åsikt« dessa föreställningar och deras legitimitet. Utställningen kastar nytt ljus över, och erbjuder en kritisk läsning av, detta breda spektrum av frågor och farhågor.

En annan och möjlig bild av det samtida Iran framträder.

Medverkande: Maryam Amini, Mojtaba Amini, Anonym, Mehraneh Atashi, Fereydoun Ave, Negar Behbahani, Forough Farrokhzad, Parastou Forouhar, Farhad Fozouni, Hengameh Golestan, Kaveh Golestan, Arash Hanaei, Elika Hedayat, The Iranian Feminist School, Bahman Kiarostami, Amir Mobed, Mandana Moghaddam, Ardeshir Mohasses, Mana Neyestani, Nazanin Pouyandeh, Neda Razavipour, Jinoos Taghizadeh, Mohammad Yaghoubee och ‘In Roozha’ teaterensemble.

»Störande av allmän åsikt« är curerad av Barbad Golshiri.

De medverkande har alla varit eller är verksamma i Iran.